Skip to content

Historiek

Waarschuwing : Dit historisch overzicht bevat ook niet professionele filmpjes van toen het OFF nog op amateuritische wijzen werkte. 

We schrijven september 2006. Moederconcern vroemvroem schaft zich een professioneel fototoestel aan.
Een medewerker ontdekt per toeval de ‘filmmodus’, blijkt dat met het fototoestel ook filmpjes kunnen gemaakt worden, en dit allemaal voor dezelfde prijs !
Eind december wordt een allereerste filmpje gemaakt, een promofilmpje ter ondersteuning van de XBCC van het moederbedrijf.

Tegenwoordig kijken met enige meewarigheid terug naar deze eerste doofstomme productie, de toenmalige en ondertussen reeds ontslagen amateuristische medewerker wist nog niet eens waar de geluidsknop zat. Heden werken we niet alléén met professionele microfoons, maar ook met allerlei vreemde talen en ondertitelingen. Zoals hier te zien in een recente video over de XBCC met Jan Hoet.

Terug naar de geschiedenis, we schrijven mei 2007.
Moederconcern vroemvroem werkt aan een sideshow over de verkiezingen voor het Nieuwpoorttheater. Vroemvroem detacheert één medewerker om verkiezingsfilmpjes te maken. Er komen campagnefilmpje over de partijstandpunten zoals ‘Benidorm Vlaams’, ‘een krachtdadig antiterreurbeleid’ en ‘minder belastingen, meer kabeljauw’. De campagne krijgt een dramatische wending als huiscrimineel Jef de hond van Guy Verhofstadt ontvoert.

We trekken met deze zaak meteen naar de toenmalige minister van justitie, Laurette Onckelinx.

Hoe deze zaak verder afliep, kan je zien in de gedramatiseerde documentaire die in 2009 op de Amerikaanse markt komt, hier alvast de trailer. Feit is ook dat de verkiezingen voor vroemvroem niet goed afliepen, achter bleek dat een fout in de administratie ervoor gezorgd heeft dat de lijst niet erkend werd, ondanks de massale stemmen. De verantwoordelijke werd ontslagen.

Vroemvroem bleef niet bij de pakken zitten. Toen werd vernomen dat de Tour de France naar Gent kwam, besloot moederbedrijf een grootschalige campagne te lanceren om de rit op de legendarische Blandijnberg te laten aankomen, en meer bepaald aan café de Dikke Boom (sponsor). Een medewerker van het filmfonds werd fulltime op deze zaak gezet. Zowel aan de gewone mensen, als aan talrijke BV’s, werd gevraagd waar de ronde het best zou aankomen. De antwoorden waren unaniem, zoals hier bv Pascal Platel.

Kosten nog moeite werden gespaard om ook de toprenners voor deze campagne in te schakelen. Hier een exclusieve blik achter de schermen hoe zo’n actie in de praktijk verloopt.
Toprenners als Stijn Devolder, Axel Merckx, Peter Van Petegem ,Nico Mattan, Serge Baguet, Tom Steels en vele andere waren alvast ook gewonnen voor het idee, net als topsportverslaggevers als Michel Wuyts. Ook de RTBF en buitenlandse zender als ZDF en ITV waren helemaal mee met de plannen van moederbedrijf vroemvroem. Alleen Johan Musseeuw twijfelde nog, net als Gina Lisa en Tom Coninckx, maar dat zij niet veel van sport kennen, weten we allemaal. Hier de deskundige mening van iemand met voldoende kennis van zaken:

Groot was de ontgoocheling toen de tourdirectie uiteindelijk toch voor de platte en inspiratieloze Charles de Kerckhovelaan koos.
Belgische bergrenners als Rik Verbrugge en Nick Nuyens maar ook internationale bergerenners als Thomas Garaint en Asterloza zagen een potentiële overwinning aan zich voorbijgaan.
Ook bij de bevolking was de ontgoocheling groot, het Oezbekistaans Filmfonds ging de droefheid gaan meten de dag na de aankomst.

Het laatste woord is hierover nog niet gezegd, momenteel loopt nog een rechtszaak tegen de Tour de France, de schade die café de Dikke Boom leed, is nauwelijks te overzien.
Zoals het past, lieten we het laatste woord aan Eddy Merckx met een diepte-interview over deze kwestie. In deze making of zie je hoe topvedetten het best benaderd worden. De toenmalige verslaggever is trouwens ook ontslagen omdat het geluid in dit interview ondermaats was. Hij had de microfoon naar zichzelf gericht ipv naar de grootste wielrenner aller tijden.

Een troost was wel dat de minister-president plechtig beloofde de volgende keer de aankomst van de ronde van Frankrijk naar de Blandijnberg te brengen.
Toch was er na deze campagne sprake van een zekere malaise. Het moederbedrijf leek niet langer geneigd nog langer geld en middelen te pompen in het Filmfonds. De redding kwam uit een onverwachte hoek.

We schrijven juni 2007. Warner Music schrijft een videowedstrijd uit, de bedoeling is om een clip te maken die ‘de Zeitgeist’ vat. Zeitgeist is tevens de naam van de nieuwe LP van de Smaching Pumpkins, inzet is een reis naar Las Vegas met liveoptreden van de Pumpkins.
Het is de tijd van de vale gieren. Met een diepte-interview met de gieren kaap het Oezbekistaans Filmfonds de eerste prijs weg en mag naar Amerika. Hier een eerste versie ervan, de eindversie is eigendom van Warner Music.
Voor het moederconcern vroemvroem is dit het signaal om fors te investeren. Er wordt een professioneel materiaal en camera’s aangekocht. De historische schuld aan café de Dikke Boom wordt afgelost door een grootste exclusieve reclamecampagne in Las Vegas, met oa ook de oprichting van een privé-bar voor celebraties.

Het is tevens het begin van de lancering van het Filmfonds als internationaal reclamebureau. Een van de eerste grote opdrachtgever, is de provincie Oost-Vlaanderen voor een campagne van de dag van de Kringloopwinkel.
Het Oezbekistaans Filmfonds trekt meteen naar New York om deze campagne in grandeur te beginnen.

Daar blijft het niet bij, het filmfonds trekt ook naar Egypte, Parijs en Venetië. Er zijn ook clips met internationale vedetten als Brad Pitt , Michael Jackson en Elton John.
Op aanraden van Deputé Dauwe worden in extremis ook nog een aantal Belgische BV’s erbijgehaald zoals Milow, Bert Ancieux, Luc de Vos, Kris Wouters, Evy Gruyaert, Dana Winner en vele andere.
De absolute toppers in deze campagne waren Wouter Deprez en Gunter Lamoot. Hier zie je Gunter tijdens zijn nu reeds legendarische bezoek aan de Kringloopwinkel.

Wouter Deprez had niet zoveel tijd, maar voor het Oezbekistaans Filmfonds vormen dit zo’n soort practische bezwaren geen probleem. Wie zich afvraagt hoe zoiets in de feiten geschiedt, hier de making off

Na het overweldigend succes van deze campagne met vele tienduizenden hits, volgen weldra andere promofilmpjes in opdracht van o.a. de Klimaatcoalitie, Vredeseilanden, Kleur Bekennen, Cirq vzw, de gemeente Evergem en de stad Leuven. Het filmfonds specialeert zich verder in montagetechnieken en gaat ook moeilijke onderwerpen niet uit de weg, zoals deze trailer bedoeld om de wereldvoedseltop onder de aandacht te brengen. Meer informatie over deze en nieuwe campagne vind je onder de rubriek ‘campagnes’.

Dankzij deze promocampagnes is de toekomst van het Filmfonds verzekerd. vanaf 2008 kan het fonds zelfbedruipend verder znder nog afhankelijk te zijn van de financiële steun van het moederbedrijf. Maar ondanks een toenemende specialisatie in de reclamewereld, blijft het fonds zich ook inzetten voor de zwakkeren in de samenleving.
Begin 2008 brak onrust uit in Gent toen de NGA de stad onafhankelijk wilde maken en alle West-Vlamingen buiten gooien.
Het West-Vlaamse medewerker van het filmfonds ging op gevaar van eigen leven de toestand blootleggen, hier een filmpje van geweigerde West-Vlamingen in een discotheek, het filmpje werd vertoond en bediscussieerd tijdens de uitzending van Phara.

Mede door de goede contacten in het wielermilieu, konden we ook een schandaal blootleggen in de sport. Topfavoriet en West-Vlaming blijkt in Gent-Gent (vroeger omloop het volk ) een quasi zekere overwinning ontnomen te zijn. Het filmfonds gaat te rade bij de renners, maar ook bij de topjournalisten.

Dit kon zo niet verder. Het Filmfonds trok naar de burgemeester Termont om deze situatie aan te kaarten. Om de gehavende West-Vlamingen een hernieuwd zelfvertrouwen te geven, werd ook een speciaal solidariteitslied opgenomen en een nieuw volkslied geschreven. Op een legendarisch solidariteitsbijeenkomst op de vrijdagsmarkt, werd de hand gereikt naar de NGA en volgde een historische toespraak.

Deze inspanningen loonden en er kwam een grote verzoening tussen West en Oost, hier een fragment uit het Oezbekistaans vredeslied met de Neveneffecten en Jan Hoet.

Op publicitair gebied vormde een nieuwe campagne voor de Kringwinkels voor een nieuw hoogtepunt met een record aantal bezoekers en ook weerklank in de traditionele media door o.a. VRT, VTM, Stubru en Radio 1.

Contractueel is het filmfonds gebonden om desgevraagd uit te rukken voor moederbedrijf vroemvroem, maar voor de rest staat het Filmfonds volledig ter uwer beschikking voor het uitwerken van promotrailers, zie campagne.

Advertenties
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: